Skærmbillede 2016-04-28 kl. 16.53.30

Skrevet:

28. april 2016

Forfatter:

Jesper Mortensen

Effekt af proteinindtag under cykeltræning

Perioder med store mængder høj-intensiv udholdenhedstræning stiller høje fysiologiske krav til kroppen. Dette er tilfældet for elite udholdenhedsatleter, når de er på træningslejr. Fokus på optimering af restitution mellem træningspas er derfor nødvendigt for at minimere risikoen for skader og for at optimere kroppens tilpasning til træning. Det er generelt accepteret, at kulhydrattilskud under høj-intensiv udholdenhedsidræt har en positiv effekt på præstation og restitution, mens effekten af proteintilskud og timing ikke er nær så velforstået. 

Formål og hypotese

Formålet med studiet var at undersøge de akutte effekter (et træningspas) og akkumulerede effekter (seks dages træningslejr) af proteinindtag under træning på præstation og restitution hos elite cykelryttere. Hypotesen var, at der kunne være fordele ved at indtage protein under træning henover en træningsperiode, da træningspassene var omfattende og varede op til 6 timer.

Metode

Forsøget blev udført på 18 mandlige elite cykelryttere (det danske U23 cykellandshold). Rytterne blev matchet to og to baseret på vægt, præstation og træningshistorik og fordelt i to grupper ved lodtrækning.

Grupperne indtog enten en protein-kulhydratdrik (PRO-CHO, 14 g protein/time og 69 g kulhydrat/time) eller en kulhydratdrik med samme mængde energi (CHO, 84 g kulhydrat/time) under hvert træningspas på en seks dage lang træningslejr (25-29 timers cykling i alt). Begge grupper indtog en restitutionsdrik (18 g protein og 69 g kulhydrat) umiddelbart efter hvert træningspas. Kost og træning var standardiseret og blev overvåget under hele perioden. Kosten var energibalanceret og indeholdt 1,7 g protein/kg/dag.

Deltagerne udførte en 10 sek. peak power test og en 5 min. all-out test før og efter det første træningspas samt på træningslejrens sidste dag (dag 6). I løbet af ugen blev blod- og spytprøver opsamlet om morgenen efter faste om natten til analyse for biokemiske markører for muskelskade, stress og immunsystemets funktion.

Resultater

Begge grupper oplevede et fald i 5 min. all-out præstation efter den første træning og på dag 6 sammenlignet med før den første træning, men der var ingen forskel mellem grupperne. Peak power ændrede sig ikke signifikant mellem testene eller mellem grupperne. Markørerne for muskelskade, stress og immunfunktion ændrede sig, men der var ikke signifikant forskel mellem grupperne.

Konklusion

Indtagelse af protein og kulhydrat under træning resulterede ikke i akutte præstationsmæssige fordele sammenlignet med indtag af kulhydrater alene. Ligeledes var der ikke forskelle i præstationsnedgangen efter træningslejren, når begge grupper fik en restitutionsdrik med protein og kulhydrat umiddelbart efter hvert træningspas. Resultaterne indikerer således, at cykelryttere ikke har nogen fordele ved at indtage protein og kulhydrat under træning sammenlignet med kulhydrat alene.

Reference

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26949378

  • Nyheder

  • Blog

  • Kontakt

    ACTIVE institute
    Dalgas Avenue 4
    8000 Aarhus C

    hg@activeinstitute.dk
    ACTIVE +45 87 16 84 19
    Testcenter +45 23 23 41 45
    www.activeinstitute.dk