Active Institut-web-ny-16

Test

Progressiv submaksimale test:
Testen gennemføres på enten løbebånd, cykelergometer (SRM-cykel) eller Concept 2 roergometer, afhængig af sportsgrenen. Testen gennemføres som 3-5 stigende arbejdsbelastninger, der hver varer 5 min.

Konditionstest:
Måling af maksimal iltoptagelseshastighed: 10 min. opvarmning efterfulgt af 3-8 minutter (for cykling præcis 5 min) maksimal præstation til udmattelse.

Sprint-test for cykelryttere:
4 meget korte sprint (5 sek.), hvor din maksimale effekt under sprintcykling måles.

Kropssammensætning:
Højde, vægt, BMI og fedtprocent.

Testene afsluttes med en testrapport, hvor de opnåede resultater gennemgås, og hvor status og fokusområder for den videre træning fastlægges. En kort uddybning af de enkelte test kan ses nedenfor:

Progressive submaksimal test:
Vi registrerer arbejdsbelastningen (effekt el. løbehastighed) og måler iltoptagelse, laktatkoncentration (mælkesyre) og pulsfrekvens under 3-5 stigende belastninger, hvor hver belastning varer 5 min. Testen indledes med 10 min opvarmning og varer derfor 25-35 min i alt. Målingerne fastlægger din puls- og laktatprofil samt bevægelsesøkonomi/nyttevirkning og substratforbrænding (forholdet mellem fedt og kulhydrat forbrænding) ved belastninger over og under din konkurrenceintensitet. Testen sikrer en optimal fastlæggelse af dine træningsintensiteter og evaluerer om, hvorvidt du har haft den ønskede specifikke træningsfremgang i din idrætsgren.

Cykelryttere bør medbringe deres cykel således cykelergometret (kondicyklen) kan indstilles efter personlige mål.

Konditionstest:
I den maksimale test registrerer vi arbejdsbelastningen (effekt el. løbehastighed) og måler iltoptagelse, laktatkoncentration og pulsfrekvens under en maksimal belastning der varer 3-8 minutter (for cykling præcis 5 min). Målingerne fastlægger din maksimale puls og laktatkoncentration, hvor den maksimale pulsfrekvens er afgørende for fastlæggelse af træningsintensiteter. Testen giver dig status på din generelle udholdenhed målt som din kondition (kondital), og evaluerer hvordan dit niveau ligger i forhold til andre atleter, der konkurrerer internationalt eller nationalt i samme idrætsgren.

Sprint-test for cykelryttere:
Testen fungerer som et supplement til konditionstesten og den progressive test, hvor der gennemføres 4 meget korte sprint (5 sek. med forskellig pedalfrekvens (kadance)), hvor din maksimale effekt under sprintcykling måles. Testen giver dig status på dine sprintegenskaber i forhold til andre atleter, og dermed en indikation på din evne til at afslutte effektfuldt i sprintopgør.

Kropssammensætning:
Testen indeholder en bestemmelse af din kropssammensætning, hvor højde, vægt, BMI, fedtfri vægt, fedtprocent og din hæmoglobinkoncentration fastlægges. Testen giver dig status på din kropssammensætning og et godt udgangspunkt, hvis du ønsker at holde en stabil vægt og muskelmasse, eller arbejder med vægtreduktion og bevarelse af muskelmassen.

 

Supplerende tests:
Springtest:
Hoppehøjde og kraftudvikling målt på kraftplatform. Udføres uden belastning samt med ekstra vægt. Spring uden ekstra vægt udføres også med ’jump and reach’ yardstick.

Maksimal statisk muskelstyrke i bug og ryg.

Sprintløb i hal:
Acceleration og tophastighed måles v. 30 m sprinttest (2-3 mellemtider samt sluttid)

 

Testene afsluttes med en testrapport, hvor de opnåede resultater gennemgås, og hvor status og fokusområder for den videre træning fastlægges. En kort uddybning af de enkelte test kan ses nedenfor:

Springtest:
Vi måler din hoppehøjde ved vha. kraftplatform. Springene udføres som almindelig squatjump samt squatjump, hvor du belastes med yderligere ½ kropsvægt i form af vægtstang på skuldrene med den ønskede vægt. Frie og mere funktionelle spring udføres på hoppemåtte og med ‘jump and reach’ yardstick. Testen giver dig status på din hoppehøjde og evaluerer, hvordan dit niveau ligger i forhold til andre spillere, der konkurrerer internationalt eller nationalt i samme idrætsgren. Endvidere giver hoppehøjden ved henholdsvis frie- og vægtbelastede spring en evaluering af om din muskelstyrke i benmuskulaturen er tilstrækkelig og om din springteknik formår at omsætte muskelstyrken til et optimalt tyngdepunktsløft.

Sprinttest:
Vi måler din acceleration og tophastighed under 30m sprint. Under sprinten måles mellemtider efter 5, 10 og 20m samt sluttiden efter 30m. Testen giver dig status på dine sprintegenskaber og evaluerer, hvordan dit niveau ligger i forhold til andre spillere, der konkurrerer internationalt eller nationalt i samme idrætsgren.

 

  • Nyheder

  • Blog

  • Kontakt

    ACTIVE institute
    Dalgas Avenue 4
    8000 Aarhus C

    hg@activeinstitute.dk
    ACTIVE +45 87 16 84 19
    Testcenter +45 23 23 41 45
    www.activeinstitute.dk