3 Ting Du Skal Gøre Efter Træning

0

I de første 30 minutter efter din træning, er der forskellige ting som du med fordel kan foretage. I den perfekte verden, ville man efter endt træning have masser af tid til alting. Til at spise det perfekte måltid med dette rette indhold af kulhydrater og protein. Have masser af tid i badet, hvor der kunne slappes af og komme 100% ovenpå igen.

I virkeligheden er der slet ikke nok tid, da hverdagen som oftest er travl og du skal haste igennem alle dine ritualer. Du har sikkert ikke tid til at spise proteiner lige efter træning og du har kun tid til et lynbad, hvis du da ikke springer dette helt over! Vi har derfor samlet et par punkter som du bliver nødt til at prioritere. læs nærmere om dem her.

0:00-10:00 minutter: Stræk ud og slap af

Det allerførste og vigtigste du bør gøre efter en træning er at strække ud, mens dine muskler stadig er varme. Du skal strække dine muskler før de er ved at køle ned, dette sker indenfor 30-40 minutter. Når muslerne køler ned så samler de sig, hvis du derfor strækker ud når musklerne er kolde og slapper af, så kan du rent faktisk ende med at skade dem. Netop af denne grund er det vigtigt at du strækker ud umiddelbart efter din træning og venter max 10 minutter med at gøre dette.

10:00-20:00 minutter: Skift dit tøj

Efter udstrækningen så skift din gennemblødte sports-bh, shorts eller t-shirt, også hvis du ikke skal i bad med dette samme. Det er vigtigt at komme ud af det våde tøj forholdsvis hurtigt eftersom det lugter dårligt, det fremmer væksten af bakteirer og andre mikroorganismer, hvilket potentielt kan give en hudinfektion eller hudirritation. Det gør ikke en forskel om du skifter indenfor to, fem eller 10 minutter, but du skal ikke vente længere en halv time.

Hvis du af en eller anden grund ikke kan gå i bad eller har glemt skifttøj, så er det foreslået at du damper et håndlæde med varmt vand og dypper din krop med dette. Det varme håndklæde vil absorbere de fleste af bakterierne mod det fugtige håndlæde, og på den måde er du kommet af med de vigtigste affaldsstoffer som huden har udskilt.

Hvis du er typen som er bekymret for udslag på huden, så er det faktisk yderst vigtigt at rense dit ansigt inden du træner, i stedet for efter. Hvis du er en kvinde, så skal du fjerne alt makeup og vaske dit ansigt med vand eller en renseklud.

20:00-30:00 minutter: Brændstof til kroppen

Sidst men ikke mindst, så skal du helst spise mad indenfor 30 minutter efter din træning. Hvis du spiser efter træning så vil det optimere din genopbygning, hjælpe med at reducere muskelømhed og hjælpe dig med at træne igen dagen efter. Det 30 minutter vindue som du har til at spise efter træning, er virkelig det peak tidspunkt, hvor din krop for det meste ud af maden.

Du kan med fordel medbringe en snack i centeret. Du kan eksempelvis gå efter 200 kalorier med en 2:1 eller 1.1 ratio af kalorier til protein, hvis du er ude på at tabe dig. Hvis du træner ifm. et løb eller blot vil vedligeholde din nuværende væk, så gå efter 300-400 kalorier med en ratio på 3:1 af kalorier til protein. Her kan du finde inspiration til proteinrig mad på farten.

God fornøjelse!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here