7 Ting Som Du Ikke Skal Tage På I Centeret

0

Kender du det udtryk “dress for success”? Dette omhandler ikke kun når du går på arbejde. Hvad du har på i centeret har også indflydelse på din præstation. Den 10 år gamle sports bh, eller den bomulds t-shirt som du har haft siden skoletiden, kan rent faktisk få træningen til at føles hårdere og endda være med til at ødelægge din krop.

Her er derfor ting som du skal sløje fra trænings garderoben:

1. 100% bommuldstøj

Jovist viser forskning, at bommuldstøj stinker mindre end syntetiske stoffer, men bombbuld absorberer bogstaveligt talt hver eneste dråbe sved, hvilket får dig til at føle, at du rener rundt i et vådt håndklæde. Jo mere fugtigt tøjet er, desto mere sandsynligt er det, at bakterier får lov til at vokse, især hvis du har tøjet på i lange perioder.

Hvis sart hud eller åbne hudområder udsættet for det bakteriefyldte tøj, kan det føre til svampeinfektion og dette kan gå hurtigere end du regner med. I stedet for bombuld skal du vælge et materiale, som er lavet til at dyrke motion i.

2. Slidte sneakers

Der er en generel regel om du kan bruge dine sneakers i et par gode år, før du skal investere i et år nye – og det var et par år – ikke 20 ;-). Hvis du har svært ved at holde styr på tiden, kan det være svart at vide hvornår du skal skifte skoene.

Du ved at dine sneakers er for gamle, når du er slidt igennem selve sålen og man kan se bundet på skoen. Derudover kan du se om bunden er slidt ned, eller om skoene simpelthen er ved at gå op i syningen – så ved du i hvert fald at det er tid til at skifte dem ud. Problemet med gamle sko er at de er mindre effektive når det kommer til at støtte foden og mindre effektive ift. at stødabsorbere, hvilket i værste fald kan gå udover din ankel og hofter.

3. Almindelige bh’er eller slidte sports bh’er

Denne er for damerne. I må for jeres brysters skyld ikke tage en almindelige bh på i centeret. Gamle slidte sports bh’er hvor elastikken er slidt, er heller ikke en god ide. Hvis du ikke har en bh på som giver tilstrækkelig støtte, er det ikke kun meget hoppende bryster du skal bekymre dig om.

Hvis du har bryster som er til den store side, så kan det også lede til ryg eller skyldeproblemer, når du er færdig med træningen. Ej at forglemme, så kan det også få dit brystvæv til at strække sig, det bliver ødelagt og forøger dine chancer for, at de kommer til at hænge voldsomt i fremtiden.

4. Smykker

Hvis du er typen som er for nervæs til at lade dine smykker ligge i omlædsningsrummet, så efterlad dem derhjemme. Det er et stort no-go at have dine smykker på i centeret. Lad os starte med halskæder. Hvis du har en bare lidt lang halskæde på, så vil den hamre ind på dit bryst og formentlig også ramme dig i ansigtet, når du går til den. Derudover kan den blive indviklet i dine høretelefoner eller ramme dine arme.

Der er mange som tror at ringe er fine, men hvis du eksempelvis har ring på imens du løfter vægte, så kan det have fatale følger, hvis en vægt river sig fast i ringen når den ryger ud af hånden. Derudover kan meget tunges vægt ind på ringen, rent faktisk skade din hud direkte.

5. Tøj som sidder for stramt

Kompressionstøj som er designet til at sidde stramt på dine musker, og stadig gøre dig i fuld stand til at bevæge dig rundt er helt fint. Men almindeligt tøj som sidder for stramt er et stort nej tak. Det kan kun gøre mere skidt end godt for din træning.

Tøj skal ikke være så stramt, at det på nogen måde, begrænser dine bevægelser. Det kunne være shorts eller leggins, som gør det umuligt for dig at bukke dig fremadrettet, eller at gå ned i en fuld squat – eller t-shirts som blotter hele din mave, hvis du tager armene over hovedet.

6. Super-Baggy Tøj

Du skal ikke gemme dig bag dit tøj, eftersom din personlige træner eller instruktør skal se dig ordentligt, for at kunne hjælpe dig. Er din ryg bøjer, er dine ankler skæve, stikker dine ribben ud, overarbejder du dine muskler? Alt dette er noget som en træner skal kunne se, og det kan han ikke, hvis du har alt for stort tøj på.

Find derfor noget tøj som passer dig ordenligt og som du stadig finder dig godt tilpas i. Udover at du kommer til at se bedre ud, så hjælper det også din træning i sidste ende.

7. Et ansigt fuld af make-up

Dette råd burde sige sig til, men der er en tid hvor make-up er fint og en tid hvor det ikke passer så godt – i centeret er et af dem. Når sdu sveder, så kan der ophobbe sig snavt og olie under dine make-up, som kan føre til irritation og i værste tilfælde fremprovokere acne.

Når første dette er sket begynder en ond cirkel, hvor du bruger mere make-ip til at dække over din udbrud, som så gør det hele endnu værre. Hvis dit mål rent faktisk er at træne i centeret, så er det bedst at starte træningen med et ansigt, som er skyllet i en omgang vand og så er du klar til at give den gas!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here