Hvor meget motion dyrker danskerne?

0

Nogle gange kan man godt komme til at tænke, om man egentlig dyrker nok motion. Og hvor meget motion er nok for at holde sig sund og i god form. Ja man kan let blive helt i tvivl om, hvilken for motion der er bedst egnet for en selv, og om valget er godt nok til at holde sin krop i form. Nedenfor kan du blive meget klogere på både den anbefalede mængde af motion og danskernes motionsvaner generelt. 

Hvor meget motion skal der til

Sundhedsstyrelsen (sst.dk) anbefaler at alle over 18 år,er fysisk aktive i mindst 30 minutter dagligt, det er 3,5 time om ugen. Vi skal mindst inkludere 2 x 20 minutters motion med høj intensitet om ugen. Det er ikke så vigtigt hvilken form for motion du dyrker, om du powerwalker, svømmer eller cykler er hip som hap, så længe du gør det regelmæssigt, og husker, at du i 2 x 20 minutter om ugen skal have sved på panden og pulsen op.

Dit valg af motionsform

Alle former for motion gælder lige godt, så cykler du til og fra dit arbejde, kan du trygt regne denne motionsform med i dit regnskab. Ligegyldigt om du går lange ture og nyder natur og landskab, løber en tur rundt langs din lokale sø eller slår kolbøtter og vejrmøller med dine børn på græsplænen, tæller det hele med.

Du skal bare vælge de former for motion, som du er gladest for, for så stopper du ikke igen. Danmark er et cykelland og rigtig mange danskere benytter denne form for motion, da den kan kombineres med arbejde og fritid og bringer dig fra A til B, samtidig med at du får din motion. Desuden er det, sammen med gåture, den foretrukne motionsform for ældre mennesker.

Nogle gange gælder det måske bare om at fravælge bil eller offentlig transport og i stedet bruge din cykel eller dine ben, det kan ofte være nok til, at du når dine 30 minutters motion dagligt. Det er både godt for dig og for miljøet. 

Motion og alder

Helt naturligt falder motionsniveauet og -intensiteten jo ældre vi bliver, men der er faktisk en helt særlig grund til, at vi bør fortsætte de gode vaner, så længe vi kan, også selvom vi er oppe i alderen. Når kroppen er aktiv, danner din hjerne nemlig nye hjerneceller, det betyder, at du kan holde dit mentale helbred aktivt og intakt, din alder til trods.

Det er bestemt et faktum man ikke bør sætte overhørigt, for blot fordi vores krop ældes, behøver vores hjerne jo ikke gøre det samme. Hvis du har svært ved at motionere alene, er der rigtig mange aftenskoler, der tilbyder motionshold netop for ældre. Det kan måske være lige netop den løsning, der virker for dig.

Er vi danskere gode til at dyrke motion

Vi bliver tit på både TV og i andre medier mindet om, at det er sundt for både krop og sjæl at motionere dagligt, men er vi danskere overhovedet gode nok til det. Hvis man kigger på Danmarks Statistik (dst.dk), kan man se, at ifølge den store undersøgelse, foretaget af Idrættens Analyseinstitut (idan.dk), om danskernes motions- og idrætsvaner i 2016, er 61% af danskere over 16 år er regelmæssigt aktive med motion eller sport. I samme undersøgelse tilbage i 2011, var tallet 64%, så vi er faktisk blevet en lille smule dårligere end vi var i 2011.

Men faktisk ligger vi på en førsteplads i Europa, ifølge en undersøgelse foretaget af eurostat (https://ec.europa.eu/eurostat). Ja vi er faktisk Europamestre i motion, 31% af alle danskere over 15 år, dyrker motion i mindst 5 timer om ugen, den titel kan vi da vist godt være stolte af.

Den danske befolkning er faktisk både rigtig gode til at motionere og til at spise sundt, hvis man sammenligner os med vores europæiske naboer. Kun vores helt tætte nabo Sverige, kommer op på siden af os, når det gælder motion og kost. Vi skal selvfølgelig forsøge at fastholde de gode vaner og videregive dem til de kommende generationer, men som det ser ud nu, hvor hele 8 ud af 10 børn i alderen 7-15 dyrker regelmæssig sport og motion, har vi helt godt fat i den lang ende. 

Lad dig inspirere af denne artikel og tag cyklen næste gang, gå en aftentur, leg med ungerne i haven eller hop lidt på trampolinen. Du har masser af muligheder for at være aktiv, uden at det føles som decideret motion. Du bliver både glad og frisk af at røre sig, samtidig med, at du får lettere ved at føle dig naturligt træt, når sengetiden nærmer sig.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here