Sådan vælger du de rette løbesko

0

Problemet med at anbefale løbesko er, at selvom nogle er bedre end andre, skal den ‘bedste’ sko til dig også passe til din individuelle løbestil. Vi løber alle forskellige distancer, lander forskelligt på fødderne, er forskellige vægtklasser og har forskelligt formede fødder – og skoen skal netop afspejle dette.

Hvis du er en tungere løber, kan du muligvis finde en støttende, polstret sko, der hjælper med at absorbere noget af påvirkningen, mens du løber. Samtidig kan lettere løbere muligvis foretrækker en mere minimal og lettere sko. Ligeledes ønsker du muligvis mere støddæmpning på en længere løbetur, mens du på løbsdag eller kortere løber vælger noget lettere, hurtigere og mere minimal.

Gang kan også være en stor faktor. Hvis din gangart viser et overskud af pronation eller supination (Om anklen bøjer ind mod hinanden eller ud, når den tager afsat fra jorden), da du muligvis har brug for en sko eller indersål, der adresserer denne løbestil.

Selvom alle disse variabler muligvis lyder kompliceret, især hvis du er ny i sporten, skal du huske de følgende fem gyldne regler, før du køber nye løbesko.

1. Få din løbestil testet

Gå ind i en butik som Marathon Sport, Kaiser Sport eller Runner’s Lab butikker, og du kan få en komplet løbestil test udført. Dette betyder ofte at løbe på et løbebånd eller langs gaden, så personalet kan hjælpe dig med at identificere den type løbesko og support, der er bedst til din løbestil.

Det meste af personalet vil være løbere selv, så du får også nogle praktiske tip om, hvordan du forbedrer din teknik.

2. Prøv før du køber

Du kan muligvis finde gode tilbud online, men det er altid bedst at prøve sko på, før du forpligter dig. Størrelser kan variere markant fra mærke til mærke, og det er ofte værd at gå en halv eller størrelse op for at give mulighed for hævelse af fødderne, efterhånden som de bliver varme.

Selv en hurtig gåtur rundt i butikken eller i et tæppebelagt område, hvis du prøver på derhjemme, kan give dig en god idé om komfort og hjælpe med at fremhæve områder der kan være generende – den lidt glidende hæl kan føles minimal her, men hvis den allerede er til gene nu, så prøv at forestille dig efter 1 eller 2 timers løb.

3. Overvej dit løbeterræn

Hvor du planlægger at løbe er vigtigt: asfalt, grus eller græs eller måske en blanding? Generelt kræver trail (stier osv.) mere stabilitet, mens vej kræver mere støtte, men igen kan dette også påvirkes af, hvordan du løber, og hvad du synes er behageligt.

4. Race day vs. træning

I mange tilfælde vil du måske vælge en træningsko til længere kilometer og en “racer” sko, der er lettere, men som du typisk vil bruge en kortere periode. Uanset hvad, er det vigtigt, at du har båret dine sko inden du rammer løbets dag eller har taget længere løb.

5. Fokus fra første gang

For at finde ud af om du har valgt den rette sko, kommer det i bund og grund an på hvordan du har det, når du tager dem på. Et godt tegn på, at du tager det rigtige valg, er et par sko, hvor du næsten ikke kan mærke at du har dem på fra det øjeblik du tager dem på.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here